Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[2]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
Autodíly CarDo - kryogenika
  Články
 
  Výpočet kompresního poměru motoru
  Sekce: Technika
  Zaslal:  9.2.2011 , 14:45
   
AUTOR: kingart
1 háčko
Založen: 7.1.2009
Články: 1
Komentáře: 0

Hodnocení: 4.56/5.00 [9]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  Strana 1 z 1
  
V tomto článku bych se chtěl zaměřit pouze na to, jak přesně se vypočítá kompresní poměr.Nebudu tady řešit dopady změny kompresního poměru, nebo jakým způsobem ho lze dosáhnout.Tyto otázky vydají na samostatný článek, nebo spíše na sérii článků.Taktéž zde budu řešit jen statický kompresní poměr.Budu zde uvádět i anglické nazvy, protože prakticky veškeré díly se vyrábějí v zahraničí a tím pádem jsou dostupné informace v angličtině.
Ve výpočtu jsem nezahrnul možnost použití takzvaných high compression valves (vysokokompresní ventily).Obecně se uvádí, že tyto ventily zvednou celkovou výslednou kompresi o 0.3 až 0.5 bodu(údajně!).Problém je v tom, že drtivá většina výrobců tuto velmi podstatnou informaci nesděluje na svém webu.
Taktéž zde neřeším otázku zvýšení komprese tzv. "zarovnáním hlavy".

Nejřív se seznámíme co to vlastně kompresní poměr je (anglicky: Compression Ratio, zkratka: CR).
Na definici použiji mírně upravený zdroj z Wikipedie:
citace:
Kompresní poměr u spalovacích motorů udává poměr mezi objemem směsi nasáté, když je píst ve spodní úvrati (angl.: bottom dead center, zkr.: BDC) a objemem směsi stlačené, když je píst v horní úvrati (angl.: top dead center, zkr.: TDC)



Tak jak se tedy vypočítá ten kompresní poměr?Jednoduše Úsměv

CR = (CV+CCV+GV+PDV-(+-DV)) / (CCV+GV+PDV-(+-DV))
(vysvětlení +-DV je o pár odstavců níže)

CR = Compression Ratio (kompresní poměr)
CV = Cylinder Volume (objem válce)
CCV = Combustion Chamber Volume (objem spalovací komory v hlavě)
GV = Gasket Volume (objem těsnění hlavy)
PDV = Piston to Deck Volume (objem vzdálenosti horní hrany pístu ke konci vložky válců)
DV = Dish, nebo Dome Volume (objem "misky", nebo "střechy" pístu)

Nyní si popíšeme co vlastně znamenají jednotlivé části.
Pozámka:^2 = druhá mocnina

CR - Compression Ratio (kompresní poměr) - popsán výše.Ke stahnutí dávám tabulku výpočtu v OpenOffice Calc.Obsahuje dvě tabulky pro srovnání třeba Vaší stávající komprese a jak by se změnila komprese při změně pístů, výhoda oproti webovým kalkulátorům je, že si výsledky můžete uložit.
Existují i webové kalkulátory, nejlepší je podle mne zealautowerks.com

CV - Cylinder Volume (objem válce) – Objem válce je prostor, který se počítá od horní hrany pístu, když je píst v dolní úvrati (BDC), po horní hranu bloku motoru.Vypočítáme jej jako plochu vrtání (bore) násobenou zdvihem (stroke).
[Pí*(bore^2)*stroke] / (4*1000) = objem jednoho válce (cc)



CCV - Combustion Chamber Volume (objem spalovací komory v hlavě) – vzhledem k tvaru tohoto prostoru se dá spočítat velmi obtížně, proto se vychází z údajů od výrobce.Dá se zjistit po rozdělání hlavy pomocí vody a injekční stříkačky, na internetu jsou přesné návody.



Poznámka: Objem hlav Hondy najdete v příloze.

GV - Gasket Volume (objem těsnění hlavy) - vypočítáme jako plochu vrtání těsnění (bore) násobenou výškou těsnění po stlačení (thickness, nebo height).Tuto výšku udává výrobce těsnění.
[Pí*(bore^2)*thickness] / (4*1000) = objem jednoho válce těsnění (cc)



U standartní OEM sady 3 vrstvé (3 layer) je to: 0.74mm
Cometic uvádí: 0.762mm
Nipparts uvádí: 0.65mm

Poznámky:
Rozdíly ve vrtání těsnění (overbore) +0.5mm, činí ve výysledné kompresi rozdílnou hodnotu v setinách. (+-0.0x)
Rozdíly v tlouštce (thickness) těsnění činí ve výysledné kompresi rozdílnou hodnotu až v desetinách! (+-0.x).Existují speciální těsnění od výrobců typu Toda, JUN, Spoon, které mají tlouštku dokonce pouze 0.3mm, tyto dokáží zvednout kompresi o cca +0.53.To jsou speciální těsnění, mezi jejich nevýhody patří mimo jiné posunutí ideální vzdálenosti pístu, ale to je zase na jiný článek.


PDV - Piston to Deck Volume (objem vzdálenosti horní hrany pístu ke konci vložky válců) - vypočítáme jako plochu vrtání (bore) násobenou vzdáleností horní hrany pístu v horní úvrati (TDC) ke konci vložky válců (piston to deck).
[Pí*(bore^2)*piston to deck] / (4*1000) = objem vzdálenosti pístu ke konci vložky válců (cc)



Vzdálenost piston to deck musíme vypočítat, pakliže měníme některou ze součástek.Je zapotřebí znát:
1) Výšku bloku motoru (block height)
2) Zdvih (stroke)
3) Délku ojnice (connecting rod length)
4) Výšku pístu (compression height)



Rovnice je následující:
block height-(stroke/2)+connecting rod length+compression height = piston to deck (mm)

Poznámka: Pokud Vám vyjde záporna hodnota piston to deck, píst přesahuje v TDC přes konec vložky válců a zasahuje do prostoru těsnění hlavy.

Výsledná rovnice pak vypadá takhle:
[Pí*(bore^2)*block height-(stroke/2)+connecting rod length+compression height] / (4*1000) = objem vzdálenosti pístu ke konci vložky válců (cc)

DV - Dish, nebo Dome Volume (objem "misky", nebo "střechy" pístu)
1) Dish – udává objem hmoty, která byla z pístu ubrána, vůči "zarovnání" pístu, většinou za účelem snížení kompresního poměru.V rovnici se Dish odečítá, ale díky matematickému dosazování znamének, kdy dvě mínus se rovnají jednomu plus, se Dish přičítá!



2) Dome – udává objem hmoty, která byla přidána, vůči "zarovnání" pístu, většinou za účelem zvýšení kompresního poměru.V rovnici se Dome přičítá, ale díky matematickému dosazování znamének, kdy se plus a mínus rovná mínus, se Dome odečítá!



Obě tyto hodnoty nám udává výrobce.Vzhledem k tvaru pístu, jsou velmi těžko spočitatelné.Dish se dá změřit stejným postupem jako u objemu spalovací komory v hlavě.
Poznámka: Typy pístů Hondy najdete v příloze.


KONTROLNÍ PŘÍKLAD:
motor (oficiální údaje): B16A2 (1595 cc) - CR: 10.2:1 – Bore:81.0mm – Stroke:77.4 mm - block deck height:203.25mm - connecting rod length:134mm - compression height:30mm – dome:+6.01cc - gasket thickness:0.74mm
CR = (CV+CCV+GV+PDV-(+-DV)) / (CCV+GV+PDV-(+-DV))

CV= [Pí*(bore^2)*stroke] / (4*1000)
CV= [Pí*(81^2)*77.4] / (4*1000)
CV= 1595367.979 / 4000 (pokud chceme znát jen objem 4 válců, budeme dělit 1000)
CV= 398.84 cc (398.84*4=1595 cc)

CCV (hlava PR3) = 42.7 cc

GV = [Pí*(bore^2)*thickness] / (4*1000)
GV = [Pí*(81^2)*0.74] / (4000)
GV = 3.81 cc

PDV = [Pí*(bore^2)*block height-(stroke/2)+connecting rod length+compression height] / (4*1000)
PDV = [Pí*(81^2)*(203.25-((77.4/2)+134+30))] / (4*1000)
PDV = [Pí*(81^2)*0.55] / (4000)
PDV = 2.834 cc

DV = píst je typu Dome takže po dosažení v rovnici budeme 6.01cc nakonec odečítat!

CR = (CV+CCV+GV+PDV-(+DV)) / (CCV+GV+PDV-(+DV))
CR = (398.84+42.7+3.81+2.834-6.01) / (42.7+3.81+2.834-6.01)
CR = (442.174) / (43.334)
CR = 10.2:1



PŘÍLOHA: vypocet_komprese.zip

HLAVY a jejich objem:
1) B řada
hlava P72 (B18C1/C4): 41.6 cc
hlava PR3 (B16A/B, B17A, B18C5/C6): 42.7 cc
hlava PR4 (B18A/B, B20B/Z): 45 cc

2) D řada
hlava ???(D15Z1): 25.3 cc
hlava ???(D16B2/B5, D16Y8): 32.8 cc
hlava ???(D15B, D16Z6/Y7): 34.6 cc
hlava ???(D17A2): 35.8 cc
hlava ???(D15B7, D16A6): 38 cc

3) K řada
hlava ???(K20, K24): 50.5 cc

4) H a F řada
hlava???(H23, F22, F23): 50 cc
hlava???(H22, H23A, F20B): 53.8cc


PÍSTY a jejich parametry: (pozor písty můžou mít rozdílný bore!)
1) B řada
Compression height: 30mm:
B16A (PR3) +6.01 cc (dome)
JDM B16A (P30) +6.93 cc (dome)
B18A/B (PR4/P74) -3.2 cc (dish)
B17A (P61) 0.00 cc (flat)

Compression height: 30.05mm:
B18C1 (P72AO) -0.60 cc (dish)
JDM GSR(P72OO) +2.52 cc (dome)

Compression height: 30.23mm:
B18C5 (P73AO) +3.64 cc (dome)
JDM Spec R (P73OO) +5.96 cc (dome)

Compression height: 30.73mm:
B16B (PCT) +8.63 cc (dome)

Compression height: 29.59mm:
B20Z (PHK) -4.04 cc (dish)
B20B (P3F) -9.92 cc (dish)

2) K řada
Compression height: 30mm:
K20A1/A2 +4.25 cc (dome)
K24 0.00cc (flat)
K29A3 -2.5 cc (dish)

   Autor  Komentáře
crxmann
5 háček



Články: 16777129
Komentáře: 91
 Zaslal: 9.2.2011 , 21:29  Předmět:    
Vstoupit do diskuze k článku ZDE


Rating box? ? neni


  Články
 
  Výpočet kompresního poměru motoru
  Sekce: Technika
  Zaslal:  9.2.2011 , 14:45
   
AUTOR: kingart
1 háčko
Založen: 7.1.2009
Články: 1
Komentáře: 0

Hodnocení: 4.56/5.00 [9]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(91772 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0369s ][ Dotazy: 37 (0.0082s) ][ GZIP on - Debug on ]