Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[2]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Články
 
  Sací potrubí, část 4
  Sekce: Technika
  Zaslal:  21.3.2011 , 15:46
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [3]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  Strana 1 z 1
  
Sací potrubí, část 4


H-Fans
12.5.2003


Tlakové vlny

Jak již bylo řečeno dříve, kvůli otevírání a zavírání sacích ventilů vznikají v celém sání tlakové pulsace. Tyto pulsace se chovají stejně jako zvuk a "cestují" po celém sacím potrubí, po odrazu se šíří zpět, vznikají ozvěny atd. Píst si lze představit také jako kmitající membránu malého reproduktoru.

Zvuk, stejně jako naše pulsace se šíří jako podélné postupné vlnění, tedy postupujícím zřeďováním a zhušťováním vzduchu.



Ve vzduchu se podélné vlnění šíří rychlostí zvuku, tedy cca 340 m/s, což je 1224 km/h.

Pro další pochopení je nutné si uvědomit, že zvuk se odráží nejen na nějaké překážce, např. na konci slepého potrubí, ale i na konci otevřeného potrubí. Tlaková vlna šířící se od sacího ventilu ven ze sacího potrubí se na jeho otevřeném konci (tam, kde vzduch do sání vstupuje) odrazí a část této vlny se šíří zpět k ventilu. Vlna se samozřejmě odráží i na všech překážkách v potrubí a cestuje tak tam a zpět, dokud se zcela nezatlumí. V potrubí může být více šířících se vln které se sčítají a odečítají, stejně jako vlny ve zvuku, kde slyšíme více tónů najednou.

Pro odrazy tlakových vln platí opět stejná pravidla jako u zvuku. Při odrazu na uzavřeném konci potrubí se vlna odrazí se stejným znaménkem, zatímco na konci otevřeného potrubí se odrazí s opačným znaménkem. Znamená to, že přetlaková (pozitivní) vlna se na otevřeném konci sání odrazí jako podtlaková (negativní) vlna a naopak.

Pokud se nám tyto pulsace podaří využít tak, aby se přetlaková vlna objevila u sacího ventilu právě když je otevřen, tento přetlak do válce natlačí více vzduchu, než by se do válce dostalo bez této vlny a získáme tak více točivého momentu.

Kde vlastně tyto vlny vznikají? Zdrojů je v sání hned několik - hlavním zdrojem je píst pohybující se směrem dolů od horní úvrati. V okamžiku otevření sacího ventilu a posuvu pístu směrem dolů vznikne podtlaková vlna, která se šíří od pístu směrem do sání. Jakmile tato vlna dorazí k vyrovnávacímu potrubí (ve schématu označené 9), je tato vlna odražena jako přetlaková vlna (jde o odraz na otevřeném potrubí), která se šíří zpět směrem k pístu. Pokud tato vlna dorazí k sacímu ventilu právě když se zavírá, natlačí tato přetlaková vlna do válce více vzduchu.

Další zdroj tlakových vln je překvapivě výfuk. Podmínkou je samozřejmě dobře navržený výfukový systém, který je naladěn na použité sání. V době překrytí otevření ventilů, kdy jsou otevřeny oba sací i výfukové ventily, výfukové plyny jdoucí ven z válce za sebou doslova táhnou vzduch ze sání do válce a vytvoří tak podtlakovou vlnu. Tato vlna se stejně jako v předchozím případě šíří směrem ven ze sání a je na vstupu do vyrovnávacího potrubí odražena jako přetlaková vlna. Pokud délka potrubí odpovídá zvoleným otáčkám, přetlaková vlna dorazí k sacímu ventilu právě při jeho zavírání a do válce se tak opět dostane více vzduchu.

Poslední zdroj tlakových vln jsou právě se zavírající sací ventily. Libovolná zůstatková rychlost vzduchu vytvoří na stěně zavřeného ventilu přetlakovou vlnu, která se šíří opět směrem k vyrovnávacímu potrubí, kde je odražena jako podtlaková vlna. V okamžiku dosažení sacího ventilu je tento ještě stále uzavřen, takže tato podtlaková vlna je odražena opět jako podtlaková vlna (ventil je zavřený, jde tedy o odraz na slepém potrubí), opět se šíří k vyrovnávacímu potrubí, je odražena konečně jako přetlaková vlna a šíří se zpět k sacímu ventilu. Pokud tato vlna dorazí k ventilu právě když se začíná otevírat, přetlak opět pomůže dostat do válce více vzduchu.

Je zřejmé, že tlakové vlny můžeme využít pouze v úzkém pásmu otáček, neboť právě pro úzké navržené pásmo otáček jsou splněny podmínky otevření a zavření ventilů. U dobře navržených motorů se kombinují všechny tři zdroje přetlakových vln a výsledkem může být i přetlak 10 psi u sacího ventilu. Vliv přetlakových vln je dobře vidět v grafu účinnosti plnění při různých délkách sacího potrubí, kde je při určité kombinaci délky a otáček účinnost plnění větší než 100%. Sání motoru je tedy naladěno právě na tyto otáčky, při kterých vznikají tlakové vlny.



Předchozí část
Další část



Petr Veit

   Autor  Komentáře
PreludeZ
Administrátor



Články: 16777215
Komentáře: 13
 Zaslal: 21.3.2011 , 15:46  Předmět:    
Vstoupit do diskuze k článku ZDE


Rating box? ? neni


  Články
 
  Sací potrubí, část 4
  Sekce: Technika
  Zaslal:  21.3.2011 , 15:46
   
AUTOR: PreludeZ
Administrátor
Založen: 21.3.2007
Články: 16777215
Komentáře: 13

Hodnocení: 5.00/5.00 [3]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(97773 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0306s ][ Dotazy: 36 (0.0104s) ][ GZIP on - Debug on ]