Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[1]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Články
 
  Oprava nápravových čidel pro nivelaci XENONU
  Sekce: Jak na to
  Zaslal:  21.8.2015 , 12:37
   
AUTOR: von-pivoj
1 háčko
Založen: 30.5.2015
Články: 4
Komentáře: 0

Hodnocení: 0.00/5.00 [0]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh

   Článek  Strana 1 z 1
  
Zdravím všechny Hondaře a přeji všem aby se jim závady vyhýbaly. Nicméně, každý se občas setká s nějakou tou závadou, pochybuji, že je mezi námi majitel vozu, který řeší maximálně rozlité kafe v interiéru nebo pokálenou kapotu a čelní sklo od těch teroristických opeřenců. Přeci jen máme vozy, které včera nebo v nedávné době nesjely z výrobních linek. U mého vozu jsem si nedávno všiml, že mi přední světlomety svítí cca 3 metry do země, tudíž cestování v noci a za provozu kdy nelze použít dálková světla, se stalo docela adrenalinovým svezením. Proto jsem nejprve hledal potřebné informace. Hledání nebylo zrovna 2x jednoduché, přesto dost postřehů jsem našel na tomto serveru a tak jsem začal tušit, kde zakopaný pes je.
Vozy vybavené xenonovými výbojkami mají (musí mít) v základě automatickou regulaci sklonu, aby se zamezilo oslňování protijedoucích řidičů. Škoda jen, že toto si neuvědomují mnozí tuneři a tuzeři (to jsou ti hloupí a arogantní tuneři) a na vozy, jejichž světlomety nejsou konstruovány pro tyto výbojky, je přesto montují a myslí si jak jsou moc « COOL », hlavně že to svítí jak kráva a oni vidí skoro skrz zeď. To že protijedoucí řidič je v tu chvíli zcela oslepen a mihnou se mu v hlavě 2 věci :
1. co je to za blbce ?!!
2. mám jít za světlem na konci tunelu ??
To tito borci neřeší. Kdo to ale řeší jsou potom pojišťovny a nerudní policisté. Už jsou pryč doby, kdy u policie (myslím státní) dělal kdejaký traktorista se základním vzděláním ale s tatínkem s konexema, a tak tyto úpravy lehce poznají. Hlavně pak čeští Simíři na dálnicích. To jen taková malá odbočka od mého problému abych se vykecal.
Zpět k problému. Takže automatická regulace sklonu xenonových světel je ovládaná řídící jednotkou (tu jsem ještě nenašel), která mne prozatím nezajímá. Tato vyhodnocovací jednotka reguluje sklon na základě zatížení vozu. Zatížení vozu se bere od zatížení přední a zadní nápravy, z toho tedy plyne že jsou na voze minimálně 2 čidla zatížení náprav (je rozdíl mít kufr zatížený třeba 250kg a nebo mít prázdný kufr ale mět ve voze spolucestující se součtem hmotnosti třeba 250kg, případně kombinace obou předchozích). Čidlo je tvořeno tělem, otočnou hřídelí s palcem a krytem s odporovou dráhou a nějakýma serepetičkama, které není radno postrácet. Hřídel, která je spojena s nápravou/tlumičem přes páku a kloubové táhlo,je otočná v rozsahu cca 250*-270*. Na hřídeli je upevněn izolovaný nosič/palec na kterém jsou 2 jazýčky (defacto je to klema), které přiléhají k odporové dráze na vnitřní straně krytu snímače. Snímač pracuje na principu kvazipotenciometrického vyhodnocování, tzn na výstupu jsou 2 hodnoty odporu nižší+vyšší. Odporová dráha by měla mít rozsah odporu mezi 1.5kOHM až 4.5kOHM. Odporové dráhy jsou spojeny přes kontaktní pružiny se zalitými plochami v těle snímače. Tyto zalité kontaktní plochy pružin jsou spojeny s výstupními kontakty v konektoru. Hodnoty odporů tedy měřte mezi krajním a středovým pinem (středový PIN je defacto COM).
První čidlo je na levé přední nápravě, je připevněno k podběhu kola a přes kloubové táhlo je spojeno s úchytem na tlumiči. Po demontáži tohoto snímače a jeho rozebrání a vyčištění jsem uznal že je v naprostém pořádku. Pružinky OK, palec s kontakty taky OK. Odporová dráha OK. Hodnoty odporů OK. Takže vyčistit, namazat a namontovat. Na odporovou dráhu nedávejte mazací tuky, jsou v drtivé většině nevodivé. Odporovou dráhu očištětě kontaktním sprejem případně WD, to samé použijte na kontakty pružinek a samotné pružinky. Klouby táhla a hřídel jsem promazal mazacím tukem. Tuk jsem pomocí injekční stříkačky a jehly (průměr 1.2mm, z jehly jsem odstřihl hrot/břit a zabrousil ) vpravil pod prachovku.
Docela dobrá stránky na rady a postupy ohledně táhla tohoto čidla je: tudy odkaz

Po zpětné montáži jsem se vrhnul na zadní čidlo. To se nachází na levé zadní nápravě. Je úplně stejné jako to přední, jen je jiné táhlo a konzole upevnění k podběhu. Tady už jsem tušil problém, Konektor nešel skoro sundat, po úspěšné demontáži (sakra, to jsem se zapotil) jsem snímač změřil. Naměřil jsem h*vno, resp nekonečný odpor mezi jednotlivými piny (1 – 2/COM, 2/COM – 3), proto jsem jej rozdělal. Hřídel byla zatuhnutá (netěsnící gufero), 2 kontaktní pružiny byly zaoxidované a stlačeny tak, že se krytu s odporovou dráhou nedotýkaly, kontakty na palci hřídele byly taktéž zaoxidované, navíc se při manipulaci se snímačem obě ulomily. Sakra den/BAD DAY. Příčina ? Bádal jsem až jsem dobádal. Na zadní straně, kde vyčnívá ona hřídelka, je gufero. To netěsnilo, nevim, kdo a proč a ani kdy (jestli je to tak originál) bylo gufero nasazeno obráceně, t.j. vnitřní strana s pružinou O-kroužku byla na vnější straně čidla. Pružina se vlivem působení agres.prostředí unavila a netěsnila kolem otočné hřídele. Proto jsem ji demontoval a cca 3 hodiny kroucení mi zabralo, než jsem rozhýbal zatuhlou hřídel, opět jsem použil WD, ale lze s úspěchem použit petrolej nebo naftu (zatéká do velmi tenkých spárů a praskli a je vodě-odpudivá). Po rozhýbání jsem tam kápl trochu převodového oleje co mi zůstal. Podle posledních informací, byla pozice gufera v pořádku (GUFERO má být uloženo pružinovým kroužkem ven). Já jsem ale z logiky věci dal gufero obráceně, čili O-kroužkem dovnitř aby nebyla pružina vystavena působení vlhkosti. Uvidím, jak to dlouho bude fungovat. Ulomené kontakty se mi podařilo najít a doma pomocí mikropájky napájet zpět, bohužel při pájení (vlivem teploty pájení) mi povolilo upevnění tohoto kontaktu na izolátoru palce, a pájené kontakty nevykazovaly takovou pevnost v ohybu jak bych si představoval. Proto jsem spodek kontaktu (každý kontakt) vyztužil napájením velmi tenkých měděných vlasců (použil jsem cca 6 CU vláken z lankového vodiče 1.5qmm/mm2). Tím se samozřejmě ještě více zhoršilo upevnění kontaktu na palci, proto jsem palec důkladně očistil/odmastil technickým benzínem a kontakt jsem k palci přilepil tavnou pistolí, resp.přilepil lepidlem z tavné pistole. Pokud někdo přijde o tyto kontakty, lze použít s trochou umu i kontakty z malých stejnosměrných motorů (bývají v dětských hračkách atd..) já mám v rezervě kontakty z motorku ze zastřihoveče chlupů.......Kontakty mám na mysli komutátorové kartáče (ty jsou ve stejnosměrných motorech), které jsou vyrobeny z beriliového bronzu nebo obdobné slitiny (Cu+Sn). Tyto bronzové slitiny jsou mnohem tvrdší jak klasická měď a mají dobrou pružnost.
Co se týče pružinek, očistil jsem je, zbavil oxidace a trochu natáhl, po vložení do nálitku v pouzdře snímače jsem je měřil, zda je kontakt vodivý. Ten, kdo příjde o tyto pružinky má možnost vytvořit si nové z tenkého měděného drátu (průřez vodiče 0.5 qmm/ resp.mm2, silnější ne), který navine na šroubovák patřičného průměru. Až bude mít odpovídající délku, zastřihne vytvořenou pružinu a musí dosedací plochy zbrousit tak aby na nich nebyl ostrý hrot (vznikne po střihu drátu) nebo hrana, hrozilo by poškození dosedací plochy odporové dráhy a vše by bylo v kýbli. No prostě musí vytvořit rovnou dosedací plochu, jako tomu bylo u původních pružinek. Nepoužívejte pružinky z propisek atd.jsou vyrobeny z uhlíkaté oceli a materiál sám má poměrně velký odpor, takže výsledek by stál za P-R-D.
Zpět k hřídeli, takže hřídel je opět otočná, ze strany gufera jsem ji namazal mazacím tukem (nedávejte ho tam moc, nepůjde nasadit gufero) a nasadil gufero (jen pro zajímavost má rozměr 10-21-5 a stojí cca 19kč) to je na výšku trochu menší jak originál. Vzhledem k tomu, že jsem měl zarezlé šrouby krytu (kryt s odporovými drahami) tak jsem 2 utrhl a musel je odvrtat. Pak jsem použil druhé, ale ještě před zašroubování jsem díry vyplnil mazacím tukem aby byl závit chráněn před vlivy vlhkosti. Takže čidlo opraveno !!!
Táhlo jsem promazal podle předchozího postupu, pod prachovky kloubů jsem natlačil mazací tuk.
Pro úplnost přidávám sérii fotek.
A pro zajímavost, stejné čidlo je použito u Lexusu RX300, Toyotě Prius, Mazdě 6 a na vozidlech Land-Rover. Na E-bay lze nové sehnat za cca 60dolarů, výrobce Dorman 924-755.
Dva dny od opravy čidla jsem jej namontoval zpět na vůz. Jelikož během toho týdne co jsem jej měl sundané, na jižní Moravě pěkně zapršelo a byť jsem měl konektor zavázaný ve 2 sáčcích, byl pěkně zmáčený. Proto jsem konektor musel vysušit a prostříknout sprejem WD, můžete použít i kontaktní sprej. Vzhledem k tomu, že je toto čidlo dost namáháno vlhkostí, tak jsem konektor (vnitřní strany) potřel mazacím tukem. Po všech potřebných úkonech, namontování a složení jsem auto zahodil z heveru a přepnul klíček do polohy ZAPNUTO (poloha II) a zapnul jsem světla. Zvuk sepnutých motorků a zvedající se hrana světelného kuželu, která se promítala na protější zeď, potvrdily správnost opravy. Není tedy nutná návštěva v servisu kvůli nějakému resetu jednotky. Vůz si tuto proceduru udělá sám.
Takže SUMA-SUMÁRUM oprava mě vyšla, jak jsem již psal, na 20kč (korunu jsem nechal jako tuzér paní, která mi objednala v obchodě s ložisky toto gufero), což je nepoměr vůči opravě v HONDĚ.
Ještě zpět ke kontaktům (klemě) na palci, ten kdo ztratí nebo nemá tyto kontakty a nemá ani dokonce žádný malý stejnosměrný motorek, může použít aluminium. Tedy plech z Al plechovky od piva. Stačí z plechovky vystřihnout větší plát plechu, ten musíte vyválcovat (třeba nějakou hladkou trubkou) a z povrchu odstranit jemným smirkem nevodivou vrstvu, pak jen na plech namalujete tvar klemi a vystřihnete klasickými nůžkami a natvarujete pomocí pinzet. Rozměry si může vzít z druhého snímače, pokud taky není v háji. Tento plech (Al plechovek) je speciálně upraven, takže má obdobné vlastnosti (tvrdost, pružnost a vodivost dosažné díky hloubkové eloxaci hliníku) jako materiál originální klemi.
Pro ty, kteří trpí třesem rukou, moc nedoporučuji práci s mikropájkou, kdo se k tomu odváží, nechť si koupí ještě balení hořčíkových tablet. Nejen že se zklidní a zmírní třes rukou ale udělá i něco pro své zdraví (resp. vylučování). Tím se mu ale oprava prodraží o cenu těchto hořčíkových tablet.
Všem domácím kutilům a opravářům držím palce.

   Autor  Komentáře
Daver
Administrátor



Články: 16777178
Komentáře: 36
 Zaslal: 24.12.2015 , 10:47  Předmět:    
Diskuze k článku: ZDE


Rating box? ? neni


  Články
 
  Oprava nápravových čidel pro nivelaci XENONU
  Sekce: Jak na to
  Zaslal:  21.8.2015 , 12:37
   
AUTOR: von-pivoj
1 háčko
Založen: 30.5.2015
Články: 4
Komentáře: 0

Hodnocení: 0.00/5.00 [0]

Technika Jak na to Klub Srazy a výlety Novinky a historie Partneři Můj příběh


 
Přejdi na:  
 
Časy uváděny v GMT + 1 hodina
You cannot post articles in this chapter
You cannot edit your articles in this chapter
You cannot delete your articles in this chapter
You cannot rate articles in this chapter
You cannot approve articles in this chapter

You cannot post comments in this chapter
You cannot edit your comments in this chapter
You cannot delete your comments in this chapter
You cannot rate comments in this chapter



Board Security

(97373 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: poslední témata RSS TOPlist

[ Čas: 0.0315s ][ Dotazy: 36 (0.0104s) ][ GZIP on - Debug on ]