Rozšířené hledání} Informace o členství Kontaktní informace Seznam uživatelů Kalendář Spřátelené weby Honda-club.cz Přihlásit se k emailu
[1]
Linka Uživatelské skupiny Linka Galerie avatarů Linka Kdo je online Linka
Linka Jak se stát členem klubu Linka Stáhnout stanovy sdružení Linka Výhody pro členy klubu Linka
  Obsah fóra Honda-club.cz   
Civic 10g
Fórum: Pokec o autech
Zobrazit příspěvky z předchozích:
 Řadit příspěvky dle: 
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 224, 225, 226 
Zaslat odpověď



  Strana 226 z 226
pitbuell je teď offline  pitbuell
2 háčka
PříspěvekZaslal: 29.12.2020 , 21:12   Citovat  

Ronny jestě hustění 18 ja skončil na 2,4 a 2,3 stačí ale i o 01 min
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 660 2019 Civic  
PatryCzech je teď offline  PatryCzech
PříspěvekZaslal: 30.12.2020 , 12:13   Citovat  

Pánové dotaz: Byl jsem na první roční prohlídce v dubnu 2019, kde mi měnili olej. Od té doby jsem kvůli home office najel jen cca 3000 km (auto má momentálně cca 19 000 km). Začala mi svítit kontrolka servisu (A), takže předpokládám, že auto by chtělo výměnu oleje. Myslíte, že má cenu olej měnit, nebo můžu počkat do dubna 2020, kdy do té doby najedu dalších cca 2000 km. Pak by mi udělali výměnu oleje při 2-leté prohlídce a nemusel bych do servisu teď. Dejte vědět, zda je to blbost nebo byste taky počkali?

Díky
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 8  
libby2 je teď offline  libby2
1 háčko
PříspěvekZaslal: 30.12.2020 , 19:47   Citovat  

19 Mrk čapnout na zem a sedí H+


20200705_134045.jpg

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
20200705_134045.jpg, 272.17 kB
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 155 1998 Prelude VTEC  
Jakub Světlík je teď offline  Jakub Světlík
PříspěvekZaslal: 30.12.2020 , 23:13   Citovat  

Krásné muzeum Honda Civic, bohužel v Japonsku.
Honda Civic muzeum
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 68 2004 Accord Tourer  
anunaki je teď offline  anunaki
2 háčka
PříspěvekZaslal: 31.12.2020 , 10:22   Citovat  

Není obecně garančka jednou za rok? Když si tam byl v dubnu 2019, neměl ses tam letos ukázat? Každopádně olej je pokud vím po roce nebo km, podle toho co nastane dřív. Kilometry do výměny si počítá řídící jednotka podle nějakých svých algoritmů (počet startů, ujetá vzdálenost, teplota....). Olej časem degraduje a ztrácí svoje prospěšné vlastnosti i když auto nejezdí. Ideální je tam zavolat a domluvit se. Velmi šťastný

PatryCzech napsal:
Pánové dotaz: Byl jsem na první roční prohlídce v dubnu 2019, kde mi měnili olej. Od té doby jsem kvůli home office najel jen cca 3000 km (auto má momentálně cca 19 000 km). Začala mi svítit kontrolka servisu (A), takže předpokládám, že auto by chtělo výměnu oleje. Myslíte, že má cenu olej měnit, nebo můžu počkat do dubna 2020, kdy do té doby najedu dalších cca 2000 km. Pak by mi udělali výměnu oleje při 2-leté prohlídce a nemusel bych do servisu teď. Dejte vědět, zda je to blbost nebo byste taky počkali?

Díky
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 675 2014 Civic i-VTEC  
2bep je teď offline  2bep
4 háčka
Členství: Gold
PříspěvekZaslal: 31.12.2020 , 11:00   Citovat  

Garanční prohlídky jsou samozřejmě roční, u C10G to palubák hlásí a odečítá pod cyklem "B" bez doplňujícího čísla.
Olej se mění nejdéle po roce nebo dle kilometrů, tam je limit snad 20.000km a zkracuje ho algorytmus na základě způsobu využití auta, viz. anunaki.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 3269 2019 Civic VT  
gregy4 je teď offline  gregy4
1 háčko
PříspěvekZaslal: 1.1.2021 , 12:03   Citovat  

PatryCzech napsal:
Pánové dotaz: Byl jsem na první roční prohlídce v dubnu 2019, kde mi měnili olej. Od té doby jsem kvůli home office najel jen cca 3000 km (auto má momentálně cca 19 000 km). Začala mi svítit kontrolka servisu (A), takže předpokládám, že auto by chtělo výměnu oleje. Myslíte, že má cenu olej měnit, nebo můžu počkat do dubna 2020, kdy do té doby najedu dalších cca 2000 km. Pak by mi udělali výměnu oleje při 2-leté prohlídce a nemusel bych do servisu teď. Dejte vědět, zda je to blbost nebo byste taky počkali?

Díky


Hlavne bych se domluvil v servisu. Vedle degradace oleje riskujes i ztratu trilete zaruky i kdyz to je pro tebe uz jen par mesicu. Ale bylo par veci ktere se menily bezplatne jen v ramci zaruky, treba chladic klmatizace, a bez ni to budes platit.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 172  
PatryCzech je teď offline  PatryCzech
PříspěvekZaslal: 1.1.2021 , 13:40   Citovat  

gregy4 napsal:
Hlavne bych se domluvil v servisu. Vedle degradace oleje riskujes i ztratu trilete zaruky i kdyz to je pro tebe uz jen par mesicu. Ale bylo par veci ktere se menily bezplatne jen v ramci zaruky, treba chladic klmatizace, a bez ni to budes platit.


Díky všem za odpověď. No prostě zajedu/zavolám do servisu a pořeším, nemá cenu riskovat.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 8  
Ronny je teď offline  Ronny
PříspěvekZaslal: 2.1.2021 , 9:10   Citovat  

2bep napsal:
to Ronny: Na 235mm širokou gumu určitě neber nic užšího než 8" jak v 17", tak v 18". Zkoušel jsem cca 2 měsíce 7,5" a GY F1 Asym5 235/45R17 už na tom disku moc pracovala Smutný
ET40 je jistota.

To jsou samé 18" sem, 19" tam a pak Vám z toho cvakaj tyčky stabilizátorů a plotýnky Mr. Green

p.s. 18x8 et40 "lehká kola" = 10kg pořádnej výtlem Sory, nedalo mi to Se stydím


Moc děkuji za radu...
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 31 2019 Civic i-VTEC  
Ronny je teď offline  Ronny
PříspěvekZaslal: 2.1.2021 , 9:11   Citovat  

pitbuell napsal:
Ronny jestě hustění 18 ja skončil na 2,4 a 2,3 stačí ale i o 01 min


Moc děkuji....
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 31 2019 Civic i-VTEC  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 17:11   Citovat  

Avizovaný článek o motorových olejích.

Ke konci roku jsem se trochu nudil a po svátcích se snažil dohledat, kdo je výrobcem olejových náplní v našich motorech. Honda, jako taková, do své „kuchyně“ většinou moc nahlédnout nenechává, ale když člověk zapátrá, nějakých odpovědí se dočká. V Japonsku existuje petrochemická společnost IDEMITSU KOSAN (obchodní název Idemitsu Showa Shel ), která je druhou největší rafinérskou a petrochemickou společností v zemi, hned po NIPPON OIL. A právě tato firma, alespoň do loňského roku, dodává(la) Hondě motorové oleje do našich motorů. Dlužno dodat, že Idemitsu je dodavatelem olejových náplní i pro další výrobce, jako je Subaru, Suzuki a Toyota. Tolik k výrobci.
Vždy, když se pídím po tom, jaký NEJVHODNĚJŠÍ olej do svého auta použiji, pokouším se dohledat tzv. technický list (dále jen TL) k danému ropnému produktu. V TL jsou většinou uvedeny zásadní „parametry“ oleje, podle kterých se dá docela slušně určit jeho použitelnost na dané podmínky. Ale dopátrat se k TL u „továrních“ náplní, je docela problém. Nicméně, zadařilo se. Podotýkám, že nejde dohledat, ke kterému datu jsou dané technické informace validní, ale předpokládám, že nebudou starší dvou let.
Takže pojďme k datům.

Viskosita je známá, jedná se o olej SAE 0W20.
Další hodnoty:
-US norma (výkonnostní třída) API SM, ACEA se zde neuvádí.
-alkalická rezerva 5,41 mg KOH/g,
-HTHS viskosita 2,6 mPa.s,
-viskosní index 212,
-teplota vzplanutí 224° C.,
-viskosita při 100° C. 8,42 mm2/s,
-teplota tuhnutí -48° C.

Aby byly tyto údaje srozumitelné i laikovi, pokusím se vysvětlit v krátkosti jejich význam (zdroje mám zde různé, ať už Ing. Černý, nebo tribologické texty).
1) Viskosita (viskosní třída) dle SAE. U viskozitní specifikace (např. SAE 0W/30) se rozlišuje tzv. zimní (0W) a letní (30) viskozitní číslo. Zimní viskozitní číslo se určuje pouze podle hodnot nízkoteplotních vlastností CCS viskozity (startovatelnost za nízkých teplot) a mezní čerpatelnosti a nemá žádnou souvislost s viskozitou při normální či při provozní teplotě oleje. Některé oleje SAE 0W/30 mohou proto být při normální teplotě viskóznější (hustější) než některé oleje SAE 5W/30, rozhodující je pro ně tzv. HTHS viskozita, o které je řeč níže. Letní číslo viskozity je určeno viskozitou při 100 °C, tedy přibližně provozní teplotou motorového oleje. Z toho vyplývá, že již poněkud old shoolové oleje, např. SAE 15W/40, SAE 10W/40 a SAE 5W/40, mají při provozní teplotě motoru všechny přibližně stejnou viskozitu. Při nízkých teplotách hluboko pod bodem mrazu se však jejich viskozitní vlastnosti velmi liší. Např. oleje SAE 5W/40 umožňují mnohem snadnější starty při zimních mrazech, olej je při velmi nízkých teplotách dostatečně tekutý. Dostane se také mnohem dříve na všechna mazaná místa a při častých studených startech se tak chrání motor proti nadměrnému opotřebení. Při provozu motorového oleje může docházet k velkým změnám jeho viskozity. Za nárůst viskozity oleje při provozu zodpovídá zejména termická a oxidační degradace oleje a u vznětových motorů navíc ještě množství sazí v oleji. Naopak snížení viskozity způsobuje nadměrný obsah paliva v oleji, o čem budu psát i níže.
2) Norma dle API (American Petroleum Institute, USA) značí S - olej prioritně určen pro zážehové motory, SM - pro téměř všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a tvorby úsad a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot. Osobně mám radši novější výkonnostní třídu API SN, neboť je vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje také vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném např. na ethanol do E85.
3) Alkalická rezerva, značená zkratkou TBN - (Total Base Number) je celkové číslo zásaditosti a vyjadřuje alkalickou rezervu oleje, tedy jeho schopnost neutralizovat kyselé zplodiny. Obecně platí, že čím je TBN oleje vyšší, tím déle vydrží olej neutralizovat kyselé látky (nemohu si odpustit poznámku, že ještě donedávna jsem měl v autech oleje s TBN kolem 9 mg KOH/g, kdeže ty loňské sněhy jsou).
4) HTHS (High Temperature High Shear) viskosita značí dynamickou viskozitu měřenou při vysoké teplotě (150 °C) a velkém smykovém spádu (106 s-1). HTHS viskozita má určitý vztah k síle (tloušťce) mazacího filmu. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím olej tvoří silnější (tlustší, ne však ve smyslu pevnější) mazací film. V případě příliš nízké HTHS viskozity může dojít k přetržení olejového filmu mezi dvěma třecími plochami, a ty pak nejsou dostatečně mazány. Dodržení předepsané minimální hodnoty HTHS viskozity při výběru motorového oleje zaručí, že olej bude při provozních podmínkách dostatečně mazat všechna místa v motoru, tedy i ta, která jsou velmi namáhaná, tzn. skupinu pístních kroužků, ventilovou skupinu, turbodmychadlo apod. Při výběru motorového oleje je proto velmi důležité dodržovat předepsanou výkonovou charakteristiku, protože výkonová specifikace jakéhokoliv motorového oleje je vždy spjata s určitou minimální hodnotou HTHS viskozity, která pro daný motor zaručuje bezproblémový provoz. Důležitou hodnotou HTHS viskozity je 3,5 mPa.s. Olejům, které mají HTHS viskozitu vyšší, se říká oleje s normální HTHS viskozitou, oleje s hodnotou pod 3,5 mPa.s, se nazývají oleje se sníženou HTHS viskozitou. Je možné se setkat se třemi typy motorových olejů, které se odlišují hodnotou HTHS viskozity. Pokud uvažujeme evropský trh, pak všechny oleje SAE xW-40 mají hodnotu HTHS viskozity nad 3,5 mPa.s, většinou v rozmezí 3,5 až 4,3 mPa.s. Mezi motorovými oleji SAE 0W-30 a SAE 5W-30 najdeme dva typy olejů. Oleje SAE xW-30 se specifikací ACEA A1/B1, A5/B5, C1 nebo C2/C5 mají sníženou HTHS viskozitu, většinou těsně nad 2,9 mPa.s, oleje se specifikací ACEA A3/B3, A3/B4, C3 či oleje ACEA E mají normální HTHS viskozitu nad 3,5 mPa.s. Třetí skupinou olejů jsou SAE 0W-20, které mají HTHS viskozitu nízkou, nad 2,6 mPa.s. Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít téměř kdykoliv a nemohou uškodit téměř žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje. Je třeba říci, že nyní je takových motorů mnohem více než před několika málo roky. Nevýhodou snížené hodnoty HTHS viskozity je zpravidla vyšší spotřeba motorového oleje, výhodou je naopak nepatrně nižší spotřeba paliva. To je také většinou hlavní důvod pro používání těchto olejů, protože nižší spotřeba paliva je spojena s nižšími emisemi CO2, které nyní budou mnohem více sledované než dříve. U nových motorů se již také emise CO2 uvádějí mezi technickými parametry motoru.
5) Viskozitní index (VI) vyjadřuje pomocí jednoho čísla závislost viskozity oleje na teplotě, čím větší je VI oleje, tím méně se jeho viskozita mění s teplotou. Rovněž platí, že olej s vyšším indexem viskozity má zpravidla lepší tekutost při nízké teplotě. Ten udává, jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
6) Teplota vzplanutí. Tady jen zkráceně, nový olej musí mít nízkou odparnost a tedy i poměrně vysoký bod vzplanutí, většinou mezi 230 - 240 °C, což je jakýsi standard. Přítomnost paliva v oleji pak logicky způsobuje snížení bodu vzplanutí, což je kontraproduktivní.
7) Viskosita (kinematická) při 100° C. Kinematická viskozita je v přeneseném slova smyslu „tekutost“ (hustota) olejové kapaliny v teplotním rozmezí, měřená zpravidla od +40° C do +100° C. I zde platí, že jakýmsi měřítkem pro tekutost oleje. Sledovanou veličinou se v laboratorních podmínkách měří čas, za který projde hladina oleje mezi dvěma plochami (v jednotkách mm2s-1, dříve také v jednotkách cSt - centistokesy).
Cool Teplota tuhnutí. Už z tohoto názvu je patrné, že daný údaj pouze označuje teplotu, při které je olej již tak viskózní (hustý), že se přestává pohybovat. Tento parametr se stanovuje v laboratoři za přesně definovaných podmínek. V praxi je nejnižší teplota použitelnosti oleje odlišná od jeho bodu tuhnutí a může být o 10 až 15 °C vyšší.

Aby byl předchozí text lépe „uchopitelný“, přepíšu zde ještě údaje z TL „novodobého“ motorového oleje, jehož viskosní třída a norma, je také schválena výrobcem Honda, v návodu k obsluze, k modelu Civic 1.5T MY 2019 (verze s GPF). V daném případě se jedná o olej společnosti Mobil, prodejní název Mobil 1 ESP.
Takže opět, pojďme k datům z TL:
-viskosita (viskosní třída) SAE 0W30,
-výkonnostní třída ACEA C2/C3, US API SN,
-viskosita při 100° C 12,2 cSt,
-viskosní index 165,
-alkalická rezerva 6,3 mg KOH/g,
-HTHS viskosita 3,5 mPa.s,
-teplota vzplanutí 230° C (údaj z bezpečnostního listu),
-teplota tuhnutí -39° C (údaj z bezpečnostního listu)

A teď k samotnému srovnání obou produktů, alespoň v zásadních parametrech. V textu, uvedeném výše, jsem popisoval, že oleje ACEA C3 mají normální HTHS viskositu, což potvrzuje i TL oleje Mobil 1 ESP. Výhody i nevýhody olejů s normální HTHS viskositou popisuji v bodě č. 4. Osobně zastávám názor, že vyšší HTHS je pro motor prospěšnější, neboť oleje s nižší HTHS viskositou výrobce olejů musí „nabušit“ dodatečnými aditivy které se své podstaty snáz vyčerpají, a také (!) hůře zvládají ředění motorového oleje palivem (mj. mnohem snazší trhání olejového filmu).
Mobil 1 ESP má normu API SN. V bodě č. 2, poslední věta, uvádím, proč je mi sympatičtější, norma API SN, namísto API SM, zejména proto, že je vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje také vyšších ochranu turbodmychadla.
Rozdíl v kinematické viskositě nedokážu rozumně přenést do praxe. V článcích se stále hovoří, resp. píše o laboratorních podmínkách zkoumání (viz bod č. 7) a nedočetl jsem se nic o ideálních, resp. mezních hodnotách. OEM olej SAE 0W20 je na hodnotě 8,42 mm2/s při 100° C, Mobil 1 ESP SAE 0W30 zase na 12,2 cSt při 100° C, Mobil 1 SAE 5W30 na 12.1 cSt při 100° C a třeba takový Mobil 1 ESP SAE 0W40 je na hodnotě 13,2 cSt při 100° C.
Viskosní index je u Mobilu 1 ESP SAE 0W30 165, u OEM oleje SAE 0W20 pak 212. Blíže se o tomto tématu rozepisuji v bodě č. 5. Z logiky věci se nemůže viskosita oleje SAE 0W20 (v přeneseném slova smyslu) již příliš měnit, a také má lepší „tekutost“ při nízkých teplotách. Rovněž zde jsem nedohledal nic o ideální, nebo mezní hodnotě. Pátral jsem, jak jsou na tom ostatní výrobci a třeba Motul X-Clean+ SEA 5W30 má hodnotu VI 158, Shell Helix Ultra Professional AP-L SAE 5W30 162, Castrol Magnatec C2 SAE 5W30 164.
Alkalická rezerva je u OEM oleje SAE 0W20 5,41 mg KOH/g u Mobil 1 ESP SAE 0W30 pak 6,3 mg KOH/g. Blíže se o problematice TBN rozepisuji v bodě č. 3. Tady se už nedá hovořit o teorii, neboť mj. Ing. Černý prováděl testy v běžném motoru, zaměřeném na dobu, kdy se začalo prostředí v motoru „okyselovat“ na ještě únosnou a pak „nebezpečnou“ mez. Ta první hodnota byla započata už po ujetí mezi 4.000-6.000 km a ta druhá už před dovršením mety 10.000 km (!). A to se bavíme o běžném vozidle typu Škoda Fabia s běžným olejem (ne nízkým TBN).
Teplota vzplanutí je u OEM oleje SAE 0W20 224° C, u oleje Mobil 1 ESP SAE 0W30 je pak teplota vzplanutí 230° C. Takovýchto teplot nelze za běžných podmínek dosahovat, ovšem pokud není motorový olej značně kontaminován palivem (viz bod. č. 6), ale kdo ví, při jaké koncentraci, nepátral jsem až tak do hloubky.
Teplota tuhnutí je OEM oleje SAE 0W20 -48° C, u oleje Mobil 1 ESP SAE 0W30 pak -39 ° C. Takovýchto arktických teplot v našich končinách nedosahujeme, nicméně jistou vypovídající hodnotu tyto údaje samozřejmě mají.

Jestli jste tento elaborát dočetli až sem, máte mé uznání Velmi šťastný Cílem nebylo nijak hanit tovární náplň (SAE 0W20, u vozidel bez GPF ACEA A5, u vozidel s GPF ACEA C5), je to každého volba. Šlo mi jen o technický pohled na věc, rozpoznat rozdíly, objasnit technické údaje a názvosloví v trilogii, a to se mi snad alespoň trochu v tomto srovnání, podařilo. Alfou a omegou správného fungování každé techniky se spalovacím motorem, je mít vždy adekvátní a hlavně čerstvou/nevyčerpanou olejovou náplň. Ať vám to jezdí Honda
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
pitbuell je teď offline  pitbuell
2 háčka
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 17:44   Citovat  

Jopeeeno OK
No přečtu sito asi ještě jednou. A v servise pak nalejou Repsol elite LL 5W-30 Velmi šťastný /FM/ OK
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 660 2019 Civic  
zed82 je teď offline  zed82
Členství: Silver
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 20:19   Citovat  

ahoj chlapci,

jak je to u Našich aut s aktualizací navigace, asi před týdnem mi hodila hlášku že je zastaralá, nebo něco v tom smyslu?
Aktualizuje se v servisu 1xročně, nebo se dá řešit jinak?

díky za odpovědi
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 35 2020 Civic  
zed82 je teď offline  zed82
Členství: Silver
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 20:29   Citovat  

Jopeeeno napsal:
Avizovaný článek o motorových olejích.

Ke konci roku jsem se trochu nudil a po svátcích se snažil dohledat, kdo je výrobcem olejových náplní v našich motorech. Honda, jako taková, do své „kuchyně“ většinou moc nahlédnout nenechává, ale když člověk zapátrá, nějakých odpovědí se dočká. V Japonsku existuje petrochemická společnost IDEMITSU KOSAN (obchodní název Idemitsu Showa Shel ), která je druhou největší rafinérskou a petrochemickou společností v zemi, hned po NIPPON OIL. A právě tato firma, alespoň do loňského roku, dodává(la) Hondě motorové oleje do našich motorů. Dlužno dodat, že Idemitsu je dodavatelem olejových náplní i pro další výrobce, jako je Subaru, Suzuki a Toyota. Tolik k výrobci.
Vždy, když se pídím po tom, jaký NEJVHODNĚJŠÍ olej do svého auta použiji, pokouším se dohledat tzv. technický list (dále jen TL) k danému ropnému produktu. V TL jsou většinou uvedeny zásadní „parametry“ oleje, podle kterých se dá docela slušně určit jeho použitelnost na dané podmínky. Ale dopátrat se k TL u „továrních“ náplní, je docela problém. Nicméně, zadařilo se. Podotýkám, že nejde dohledat, ke kterému datu jsou dané technické informace validní, ale předpokládám, že nebudou starší dvou let.
Takže pojďme k datům.

Viskosita je známá, jedná se o olej SAE 0W20.
Další hodnoty:
-US norma (výkonnostní třída) API SM, ACEA se zde neuvádí.
-alkalická rezerva 5,41 mg KOH/g,
-HTHS viskosita 2,6 mPa.s,
-viskosní index 212,
-teplota vzplanutí 224° C.,
-viskosita při 100° C. 8,42 mm2/s,
-teplota tuhnutí -48° C.

Aby byly tyto údaje srozumitelné i laikovi, pokusím se vysvětlit v krátkosti jejich význam (zdroje mám zde různé, ať už Ing. Černý, nebo tribologické texty).
1) Viskosita (viskosní třída) dle SAE. U viskozitní specifikace (např. SAE 0W/30) se rozlišuje tzv. zimní (0W) a letní (30) viskozitní číslo. Zimní viskozitní číslo se určuje pouze podle hodnot nízkoteplotních vlastností CCS viskozity (startovatelnost za nízkých teplot) a mezní čerpatelnosti a nemá žádnou souvislost s viskozitou při normální či při provozní teplotě oleje. Některé oleje SAE 0W/30 mohou proto být při normální teplotě viskóznější (hustější) než některé oleje SAE 5W/30, rozhodující je pro ně tzv. HTHS viskozita, o které je řeč níže. Letní číslo viskozity je určeno viskozitou při 100 °C, tedy přibližně provozní teplotou motorového oleje. Z toho vyplývá, že již poněkud old shoolové oleje, např. SAE 15W/40, SAE 10W/40 a SAE 5W/40, mají při provozní teplotě motoru všechny přibližně stejnou viskozitu. Při nízkých teplotách hluboko pod bodem mrazu se však jejich viskozitní vlastnosti velmi liší. Např. oleje SAE 5W/40 umožňují mnohem snadnější starty při zimních mrazech, olej je při velmi nízkých teplotách dostatečně tekutý. Dostane se také mnohem dříve na všechna mazaná místa a při častých studených startech se tak chrání motor proti nadměrnému opotřebení. Při provozu motorového oleje může docházet k velkým změnám jeho viskozity. Za nárůst viskozity oleje při provozu zodpovídá zejména termická a oxidační degradace oleje a u vznětových motorů navíc ještě množství sazí v oleji. Naopak snížení viskozity způsobuje nadměrný obsah paliva v oleji, o čem budu psát i níže.
2) Norma dle API (American Petroleum Institute, USA) značí S - olej prioritně určen pro zážehové motory, SM - pro téměř všechny současné motory. Kategorie zavedena 30. listopadu 2004. Oleje klasifikace SM obsahují aditiva pro kontrolu deposit, pro snížení oxidace oleje, snížení opotřebení a tvorby úsad a aditiva zlepšující vlastnosti oleje za nízkých teplot. Osobně mám radši novější výkonnostní třídu API SN, neboť je vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje také vyšších ochranu turbodmychadla a motoru provozovaném např. na ethanol do E85.
3) Alkalická rezerva, značená zkratkou TBN - (Total Base Number) je celkové číslo zásaditosti a vyjadřuje alkalickou rezervu oleje, tedy jeho schopnost neutralizovat kyselé zplodiny. Obecně platí, že čím je TBN oleje vyšší, tím déle vydrží olej neutralizovat kyselé látky (nemohu si odpustit poznámku, že ještě donedávna jsem měl v autech oleje s TBN kolem 9 mg KOH/g, kdeže ty loňské sněhy jsou).
4) HTHS (High Temperature High Shear) viskosita značí dynamickou viskozitu měřenou při vysoké teplotě (150 °C) a velkém smykovém spádu (106 s-1). HTHS viskozita má určitý vztah k síle (tloušťce) mazacího filmu. Čím je HTHS viskozita vyšší, tím olej tvoří silnější (tlustší, ne však ve smyslu pevnější) mazací film. V případě příliš nízké HTHS viskozity může dojít k přetržení olejového filmu mezi dvěma třecími plochami, a ty pak nejsou dostatečně mazány. Dodržení předepsané minimální hodnoty HTHS viskozity při výběru motorového oleje zaručí, že olej bude při provozních podmínkách dostatečně mazat všechna místa v motoru, tedy i ta, která jsou velmi namáhaná, tzn. skupinu pístních kroužků, ventilovou skupinu, turbodmychadlo apod. Při výběru motorového oleje je proto velmi důležité dodržovat předepsanou výkonovou charakteristiku, protože výkonová specifikace jakéhokoliv motorového oleje je vždy spjata s určitou minimální hodnotou HTHS viskozity, která pro daný motor zaručuje bezproblémový provoz. Důležitou hodnotou HTHS viskozity je 3,5 mPa.s. Olejům, které mají HTHS viskozitu vyšší, se říká oleje s normální HTHS viskozitou, oleje s hodnotou pod 3,5 mPa.s, se nazývají oleje se sníženou HTHS viskozitou. Je možné se setkat se třemi typy motorových olejů, které se odlišují hodnotou HTHS viskozity. Pokud uvažujeme evropský trh, pak všechny oleje SAE xW-40 mají hodnotu HTHS viskozity nad 3,5 mPa.s, většinou v rozmezí 3,5 až 4,3 mPa.s. Mezi motorovými oleji SAE 0W-30 a SAE 5W-30 najdeme dva typy olejů. Oleje SAE xW-30 se specifikací ACEA A1/B1, A5/B5, C1 nebo C2/C5 mají sníženou HTHS viskozitu, většinou těsně nad 2,9 mPa.s, oleje se specifikací ACEA A3/B3, A3/B4, C3 či oleje ACEA E mají normální HTHS viskozitu nad 3,5 mPa.s. Třetí skupinou olejů jsou SAE 0W-20, které mají HTHS viskozitu nízkou, nad 2,6 mPa.s. Motorové oleje s normální HTHS nad 3,5 mPa.s lze použít téměř kdykoliv a nemohou uškodit téměř žádnému motoru, oleje se sníženou HTHS viskozitou lze použít pouze u motorů, kde to výrobce povoluje. Je třeba říci, že nyní je takových motorů mnohem více než před několika málo roky. Nevýhodou snížené hodnoty HTHS viskozity je zpravidla vyšší spotřeba motorového oleje, výhodou je naopak nepatrně nižší spotřeba paliva. To je také většinou hlavní důvod pro používání těchto olejů, protože nižší spotřeba paliva je spojena s nižšími emisemi CO2, které nyní budou mnohem více sledované než dříve. U nových motorů se již také emise CO2 uvádějí mezi technickými parametry motoru.
5) Viskozitní index (VI) vyjadřuje pomocí jednoho čísla závislost viskozity oleje na teplotě, čím větší je VI oleje, tím méně se jeho viskozita mění s teplotou. Rovněž platí, že olej s vyšším indexem viskozity má zpravidla lepší tekutost při nízké teplotě. Ten udává, jak se mění viskozita oleje s teplotou. Větší rozdíl a vyšší viskozitní index znamená, že změna viskozity s teplotou bude menší. V praxi se u některých spotřebitelů vžil dojem, že čím je tento rozdíl větší, tím je olej lepší, protože lépe maže. Naopak, výroba takového oleje znamená, že se musí použít větší množství polymerních modifikátorů viskozity, které při provozu oleje degradují (střihová nestabilita) a zhoršují se viskozitní vlastnosti oleje. Oleje, např. SAE 10W-50 či 10W-60, jsou určeny pro motory soutěžních vozů, které jsou tepelně velmi namáhané, zejména díky vysokým otáčkám motoru. V motorech, i s turbodmychadlem, s běžnými nebo i mírně zvýšenými otáčkami je použití těchto olejů zcela zbytečné.
6) Teplota vzplanutí. Tady jen zkráceně, nový olej musí mít nízkou odparnost a tedy i poměrně vysoký bod vzplanutí, většinou mezi 230 - 240 °C, což je jakýsi standard. Přítomnost paliva v oleji pak logicky způsobuje snížení bodu vzplanutí, což je kontraproduktivní.
7) Viskosita (kinematická) při 100° C. Kinematická viskozita je v přeneseném slova smyslu „tekutost“ (hustota) olejové kapaliny v teplotním rozmezí, měřená zpravidla od +40° C do +100° C. I zde platí, že jakýmsi měřítkem pro tekutost oleje. Sledovanou veličinou se v laboratorních podmínkách měří čas, za který projde hladina oleje mezi dvěma plochami (v jednotkách mm2s-1, dříve také v jednotkách cSt - centistokesy).
Cool Teplota tuhnutí. Už z tohoto názvu je patrné, že daný údaj pouze označuje teplotu, při které je olej již tak viskózní (hustý), že se přestává pohybovat. Tento parametr se stanovuje v laboratoři za přesně definovaných podmínek. V praxi je nejnižší teplota použitelnosti oleje odlišná od jeho bodu tuhnutí a může být o 10 až 15 °C vyšší.

Aby byl předchozí text lépe „uchopitelný“, přepíšu zde ještě údaje z TL „novodobého“ motorového oleje, jehož viskosní třída a norma, je také schválena výrobcem Honda, v návodu k obsluze, k modelu Civic 1.5T MY 2019 (verze s GPF). V daném případě se jedná o olej společnosti Mobil, prodejní název Mobil 1 ESP.
Takže opět, pojďme k datům z TL:
-viskosita (viskosní třída) SAE 0W30,
-výkonnostní třída ACEA C2/C3, US API SN,
-viskosita při 100° C 12,2 cSt,
-viskosní index 165,
-alkalická rezerva 6,3 mg KOH/g,
-HTHS viskosita 3,5 mPa.s,
-teplota vzplanutí 230° C (údaj z bezpečnostního listu),
-teplota tuhnutí -39° C (údaj z bezpečnostního listu)

A teď k samotnému srovnání obou produktů, alespoň v zásadních parametrech. V textu, uvedeném výše, jsem popisoval, že oleje ACEA C3 mají normální HTHS viskositu, což potvrzuje i TL oleje Mobil 1 ESP. Výhody i nevýhody olejů s normální HTHS viskositou popisuji v bodě č. 4. Osobně zastávám názor, že vyšší HTHS je pro motor prospěšnější, neboť oleje s nižší HTHS viskositou výrobce olejů musí „nabušit“ dodatečnými aditivy které se své podstaty snáz vyčerpají, a také (!) hůře zvládají ředění motorového oleje palivem (mj. mnohem snazší trhání olejového filmu).
Mobil 1 ESP má normu API SN. V bodě č. 2, poslední věta, uvádím, proč je mi sympatičtější, norma API SN, namísto API SM, zejména proto, že je vhodná tam, kde je potřeba poskytnout vyšší ochranu pístů, při vyšších teplotách, kde je požadovaná přísnější kontrola kalu a kompatibility s těsněními. Klasifikace SN zaručuje také vyšších ochranu turbodmychadla.
Rozdíl v kinematické viskositě nedokážu rozumně přenést do praxe. V článcích se stále hovoří, resp. píše o laboratorních podmínkách zkoumání (viz bod č. 7) a nedočetl jsem se nic o ideálních, resp. mezních hodnotách. OEM olej SAE 0W20 je na hodnotě 8,42 mm2/s při 100° C, Mobil 1 ESP SAE 0W30 zase na 12,2 cSt při 100° C, Mobil 1 SAE 5W30 na 12.1 cSt při 100° C a třeba takový Mobil 1 ESP SAE 0W40 je na hodnotě 13,2 cSt při 100° C.
Viskosní index je u Mobilu 1 ESP SAE 0W30 165, u OEM oleje SAE 0W20 pak 212. Blíže se o tomto tématu rozepisuji v bodě č. 5. Z logiky věci se nemůže viskosita oleje SAE 0W20 (v přeneseném slova smyslu) již příliš měnit, a také má lepší „tekutost“ při nízkých teplotách. Rovněž zde jsem nedohledal nic o ideální, nebo mezní hodnotě. Pátral jsem, jak jsou na tom ostatní výrobci a třeba Motul X-Clean+ SEA 5W30 má hodnotu VI 158, Shell Helix Ultra Professional AP-L SAE 5W30 162, Castrol Magnatec C2 SAE 5W30 164.
Alkalická rezerva je u OEM oleje SAE 0W20 5,41 mg KOH/g u Mobil 1 ESP SAE 0W30 pak 6,3 mg KOH/g. Blíže se o problematice TBN rozepisuji v bodě č. 3. Tady se už nedá hovořit o teorii, neboť mj. Ing. Černý prováděl testy v běžném motoru, zaměřeném na dobu, kdy se začalo prostředí v motoru „okyselovat“ na ještě únosnou a pak „nebezpečnou“ mez. Ta první hodnota byla započata už po ujetí mezi 4.000-6.000 km a ta druhá už před dovršením mety 10.000 km (!). A to se bavíme o běžném vozidle typu Škoda Fabia s běžným olejem (ne nízkým TBN).
Teplota vzplanutí je u OEM oleje SAE 0W20 224° C, u oleje Mobil 1 ESP SAE 0W30 je pak teplota vzplanutí 230° C. Takovýchto teplot nelze za běžných podmínek dosahovat, ovšem pokud není motorový olej značně kontaminován palivem (viz bod. č. 6), ale kdo ví, při jaké koncentraci, nepátral jsem až tak do hloubky.
Teplota tuhnutí je OEM oleje SAE 0W20 -48° C, u oleje Mobil 1 ESP SAE 0W30 pak -39 ° C. Takovýchto arktických teplot v našich končinách nedosahujeme, nicméně jistou vypovídající hodnotu tyto údaje samozřejmě mají.

Jestli jste tento elaborát dočetli až sem, máte mé uznání Velmi šťastný Cílem nebylo nijak hanit tovární náplň (SAE 0W20, u vozidel bez GPF ACEA A5, u vozidel s GPF ACEA C5), je to každého volba. Šlo mi jen o technický pohled na věc, rozpoznat rozdíly, objasnit technické údaje a názvosloví v trilogii, a to se mi snad alespoň trochu v tomto srovnání, podařilo. Alfou a omegou správného fungování každé techniky se spalovacím motorem, je mít vždy adekvátní a hlavně čerstvou/nevyčerpanou olejovou náplň. Ať vám to jezdí Honda


díky za vyčerpávající shrnutí Úsměv je to dobrý
a teď jedna otázka přímo na tebe, jaký olej sám doporučuješ? Já jsem se v tom také trošku prohrabával a půjdu asi do zmiňovaného oleje Mobil 1 ESP 0W30 - mám s Mobilem obecně jenom kladné zkušenosti...

díky
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 35 2020 Civic  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 20:42   Citovat  

zed82:
Ahoj, co se týče aktualizace mapových podkladů, chystám se na to za pár dní v Civiku, poprvé. Potřebuješ USB flash disk ve formátu FAT32 a ať má kapacitu alespoň 32GB (pro sichr radši větší).
Myslím, že postup bude stejný, nebo hodně podobný s tím, co jsem dělal na HR-V. Koukni na stránky Vše o HR-V, ze dne 6.5.2018, viz screen.

Co se týče oleje, v létě jsem měl Mobil 1 ESP SAE 5W30, teď to samé, jen se SAE 0W30 (zde postovaný). Je to špička mezi oleji ve své třídě. A to myslím zcela vážně OK


20210104_203447.jpg

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
20210104_203447.jpg, 164.55 kB
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
zed82 je teď offline  zed82
Členství: Silver
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 21:56   Citovat  

Jopeeeno napsal:
zed82:
Ahoj, co se týče aktualizace mapových podkladů, chystám se na to za pár dní v Civiku, poprvé. Potřebuješ USB flash disk ve formátu FAT32 a ať má kapacitu alespoň 32GB (pro sichr radši větší).
Myslím, že postup bude stejný, nebo hodně podobný s tím, co jsem dělal na HR-V. Koukni na stránky Vše o HR-V, ze dne 6.5.2018, viz screen.

Co se týče oleje, v létě jsem měl Mobil 1 ESP SAE 5W30, teď to samé, jen se SAE 0W30 (zde postovaný). Je to špička mezi oleji ve své třídě. A to myslím zcela vážně OK


super, díky za nápovědu, pokusím se aktualizovat Úsměv a jestli tomu rozumím, tak jsi přešel teda na SAE 0W30?
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 35 2020 Civic  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 4.1.2021 , 22:05   Citovat  

zed82:
Není zač OK
Aktualizace půjde, přeposílal jsem tenhle post v minulosti kolegovi, který má Civic 10G a povedlo se Úsměv
Co se týče olejů, jsem takový malý alchymista. Ale už dost testů, zkoušek a neustálých výměn Mr. Green
Ano, teď mám v Civiku Mobil 1 ESP SAE 0W30 a do budoucna na tom nemíním již nic měnit. Dokud nám v Bruselu oleje SAE nezakáží, zůstanu u něj Úsměv
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
skyline je teď offline  skyline
3 háčka
PříspěvekZaslal: 5.1.2021 , 12:57   Citovat  

Jopeeeno: wow, tak tomu říkám příspěvek Tak to koukám! OK

Současně já tam dal v listopadu zase 5W-30, to jsme se ani nebavili, že tam máš 0W. To je něco nového? Nebo nám to jen původně ušlo? Už jsem bral 5W automaticky, takže jsem ani nepátral po OW, přitom na zimu bych to tam dal. Tak třeba příští roční prohlídka nebo v mezičase (jezdíme Civikem nějak víc, loni přes 13k, takže nevím nevím, jestli vydržím do listopadu na této náplní nebo v průběhu roku vyměním ještě jednou).
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi  Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 1737  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 5.1.2021 , 15:05   Citovat  

skyline:
Díky OK
Ne, nic Ti neušlo, jen nové (snad validní) informace od zastoupení pro ČR. Bližší vysvětlení máš v PM, ať tu netapetuji Honda

pitbuell:
Díky OK
Ve Fomi teď dávají oleje od LM, nebo to máš vlastní? Úsměv
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
pitbuell je teď offline  pitbuell
2 háčka
PříspěvekZaslal: 5.1.2021 , 19:27   Citovat  

Jopeeeno Liqid Moly? To mají každý rok jiný sud? to mi hlava nebere
minule mám od nich repsol /dělal jsem vlastní výměnu před vánoci +BG / Tak to je kašlu a dám tam Mobil 0- 30 přijde mi ze ted v zime šterkaji ventily někdy 5-30 za studena...... nebo se nato vybodnu a budu strikně lit Honda 2,0 a budu mít klid Bueee
Dá se snima domluvit na vlastním oleji? bo H olej je 550kč/L
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 660 2019 Civic  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 5.1.2021 , 20:29   Citovat  

pitbuell:
Aaaa, sorry, nějak jsem měl v hlavě, že budeš brát LM, a ne Repsol. No, každý rok ne, ale za 4 roky, co jsem měl Háervo, tak první rok tam byl Motul, pak nějakou dobu Shell a teď čtu Repsol Úsměv
Jezdím do Fomi téměř 24 let, takže nějaká osobní vazba s majitelem už je a vozím si tak na servis vlastní olej. A to hlavně proto, že nemají skladem nic echt (vysoce kvalitní olej), jen main stream, splňující obecné požadavky Hondy, o prachy šlo až v druhé řadě HaHaaa Zkusit se domluvit můžeš.
Štěrkají ventily? Tak to koukám! Ale no tak, P10 má hydraulická zdvíhátka?
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
pitbuell je teď offline  pitbuell
2 háčka
PříspěvekZaslal: 5.1.2021 , 20:52   Citovat  

Jopeeeno ten repsol splnuje i vw normu tam se to tsi jen hemží Velmi šťastný Tak snad Ok
No když jedu do kopce pod plynem ted v zime studený motor. S 0w-20 jsem si toho loni nevšim.... děláto takový zvuk ventily toma na podložky.
Jinak vážně uvažuji že skončím u 0w-30 i dle rad otce tak uvidím v Březnu co tam dám a u toho už zůstanu Úsměv zase to ma gumový řemen toho se taky bojím tak fakt nevim jestli by nebyl nejlepsí origo H stejně to mením co 5-7Tkm /co pul roku.

Jinak co davate za Olejový filtr ?
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 660 2019 Civic  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 5.1.2021 , 21:43   Citovat  

pitbuell:
Jsem si říkal, že bys slyšel i trávu růst Úsměv Snad krom V6 snad má Honda všude ventily "seřizovatelné ručně", v rámci prohlídek.
Co se týče narušení rozvodového řemene, tak nejzásadněji se na tom podepisuje nadměrné množství benzínu v oleji (!), ten ho naleptává a také, a to jsem už popisoval i v tom svém článku, olej jiný, než API SN.
Pokud budeš "citlivý" k technice, tak tohle zřejmě řešit nebudeš.

Oil filtr kupuji OEM, vždy v rámci Honda kampaně v únoru, ať mám na podzimní mezivýměnu doma. Jinak bych dal Mann, nebo Purflux (skládané).
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
pitbuell je teď offline  pitbuell
2 háčka
PříspěvekZaslal: 6.1.2021 , 10:22   Citovat  

Jopeeeno Dík, unor piši si bo loni jsem to zameškal.
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 660 2019 Civic  
zed82 je teď offline  zed82
Členství: Silver
PříspěvekZaslal: 7.1.2021 , 11:11   Citovat  

dnes provedena aktualizace navigace - díky Jopeeeno OK - vše bez problému, jak jsi psal... OK
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 35 2020 Civic  
Jopeeeno je teď offline  Jopeeeno
4 háčka
PříspěvekZaslal: 7.1.2021 , 12:14   Citovat  

pitbuell:
ať nezapomeneš, postnu Ti to Velmi šťastný

zed82:
nemáš vůbec zač Úsměv Hlavně, že se povedlo, pane:OK: Taky bych si už na to mohl najít čas.


20210106_215134.jpg

Zobrazení obrázku v plné velikosti.
20210106_215134.jpg, 381.43 kB
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 2249 2019 Civic VT  
pitbuell je teď offline  pitbuell
2 háčka
PříspěvekZaslal: 13.1.2021 , 15:57   Citovat  

Díki OK
   Návrat  
   Zobrazit informace o autorovi Osobní garáž Odeslat soukromou zprávu
Příspěvky: 660 2019 Civic  

  Obsah fóra Honda-club.cz   
Civic 10g
Fórum: Pokec o autech
Zobrazit příspěvky z předchozích:
 Řadit příspěvky dle: 
Jdi na stránku Předchozí  1, 2, 3 ... 224, 225, 226 
Zaslat odpověď



 Časy uváděny v GMT + 1 hodina  
    
Nemůžete odesílat nové téma do tohoto fóra.
Nemůžete odpovídat na témata v tomto fóru.
Nemůžete upravovat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete mazat své příspěvky v tomto fóru.
Nemůžete hlasovat v tomto fóru.
Můžete k příspěvkům připojovat soubory
Můžete stahovat a prohlížet přiložené soubory
Nemůžete moderovat Vaše témata v tomto fóru.



Board Security

(101373 útoků)
::  www.honda-club.cz  :: Témata RSS TOPlist

[ Čas: 3.1774s ][ Dotazy: 141 (3.0600s) ][ GZIP on - Debug on ]